Afspraak maken?
Klik hier!

Nuttige tips

Nuttige fysiotherapie tips

Om u nog een klein beetje op weg te helpen, hebben we hieronder wat nuttige tips voor u bij elkaar gezet.

Geen verwijzing nodig

U heeft geen verwijsbrief van de huisarts nodig om bij de fysiotherapeut langs te gaan. U kunt dus rechtstreeks een afspraak maken. Wanneer bij bepaalde klachten een verwijzing toch noodzakelijk is, dan zal de fysiotherapeut u hierop wijzen en kunt u de verwijzing later alsnog meenemen naar uw afspraak.

Wees voorbereid

Tijdens het eerste gesprek met de fysiotherapeut zal er een hoop gevraagd worden over uw klachten. Hoe zijn de klachten ontstaan? Hoe lang heeft u al klachten? Wanneer heeft u meer last, en wanneer minder? Waar doet het precies pijn? Bij welke bewegingen? Etc. Natuurlijk hoeft u niet op al deze vragen een antwoord te hebben, maar het is wel handig als u er in ieder geval over nagedacht heeft.

Bent u verzekerd?

In veel gevallen wordt fysiotherapie vergoed vanuit de zorgverzekering. Toch is het verstandig hier even goed naar te kijken. Bent u aanvullend verzekerd? Dan is de kans groot dat u een bepaald aantal behandelingen per jaar vergoed krijgt. Sommige aandoeningen worden zelfs standaard vanuit de basisverzekering vergoed.

Wanneer u aanvullend verzekerd bent voor fysiotherapie hoeft u geen eigen risico te betalen. Uw fysiotherapeut kan u meer vertellen over de vergoeding voor fysiotherapie.

Neem een handdoek mee

De meeste fysiotherapiepraktijken vinden het prettig als u zelf een handdoek meeneemt naar de therapie. Deze kunt u gebruiken om op de behandelbank te leggen als u behandeld wordt. Ook kunt u de handdoek gebruiken als u transpireert tijdens het oefenen op fitnessapparatuur.

Denk aan uw ondergoed

Voor sommige klachten aan uw been, lies, heup, rug of schouder kan het nodig zijn dat u voor het onderzoek of de behandeling uw bovenkleding uitdoet. Zorg ervoor dat u hier rekening mee houdt bij het kiezen van uw ondergoed. Hiermee bedoelen we natuurlijk niet dat u vooral iets leuks aan moet trekken. Integendeel. Kies ondergoed dat goed afsluit en niet doorschijnt.

Plan afspraken vooruit

Er is een grote kans dat u meerdere behandelingen bij de fysiotherapeut zal ondergaan. Wanneer u krap in uw tijd zit adviseren we u in overleg met de fysiotherapeut enkele weken vooruit te plannen. Doet u dit niet, dan loopt u het risico dat uw favoriete tijdstip voor de volgende week al bezet is, en dat zou zonde zijn.

Fysiotherapie is er ook voor u

Fysiotherapie is er voor iedereen, van jong tot oud. Er wordt geoefend op uw eigen niveau. Uw fysieke gesteldheid is dus nooit te slecht om aan therapie te beginnen. Wanneer u op tijd een fysiotherapeut inschakelt kunt u verergering van uw klachten voorkomen.

Bron